dinsdag 2 oktober 2012

Reizen in de atlas

Vanaf vandaag ga ik niet meer elke reken- of taalles beschrijven. Alleen als we iets bijzonders doen meld ik het. Anders ben ik bang dat ik steeds in herhalingen ga vervallen en dat is niet de bedoeling!
Groep 3 heeft veel gedaan vanmorgen, er is gerekend, gelezen, gewerkt en geschreven.
In groep 4 hebben we een paar nieuwe dingen geleerd: tijdens de rekenles hebben we ontdekt dat apen die in kooien zitten er zomaar voor konden zorgen dat we de hele tafel van 10 ineens op het bord hadden! Was weer feest hoor: de meeste leerlingen blijken dol te zijn op de keersommen. . .. grappig!
Bij taal ook iets nieuws: er moest een toets gemaakt worden, dus juf heeft eerst maar even de opgaven uitgelegd. Mag wel niet, maar ja als alles nog zo nieuw is, moet er soms wel eens even geholpen worden.
Na de middag zei ik tegen groep 3 dat ze meteen mochten beginnen met zelfstandig werken, ze gingen meteen op het bord kijken wat ze moesten doen, en daarna helemaal zelfstandig aan de slag! Met dank aan juf Marleen van groep 1/2 , die ze dat zo goed geleerd heeft!
Het planbord ziet er zo uit:
Omdat de juf al enkele dingen klaar wil hebben voordat morgen de Kinderboekenweek begint zijn we vanmiddag alvast begonnen.
We hebben de wereldbol en de prachtige grote reuzenatlas , die we pas nieuw hebben op school,erbij gepakt en we zijn begonnen met het verkennen van de wereld.
 
 
 
Het thema dit jaar is immers "Hallo wereld"en ja je moet wel weten wat die wereld dan is.
Het werd een zeer boeiend gesprek. Zeker 3 kwartier zijn we bezig geweest met  begrippen als  wereld, atlas, wereldbol, landen, zeeën ,vreemde talen, zwaartekracht, eiland.
 We zijn inmiddels ook in : Frankrijk, Oostenrijk, Italië , België, Duitsland, Australië, Amerika, Zwitserland,  Denemarken, Polen en Afrika  geweest .Van daar naar de Eskimo's en daarna de Noordpool en de Zuidpool ook maar even bekeken. Toen gingen we een vulkaan bezoeken en kwamen we ook nog even in Parijs terecht. Sommigen wilden ook nog naar Friesland, maar dat bleek volgens anderen toch echt gewoon in Nederland te liggen dus niet interessant genoeg. . . . Geweldig toch. . . Volgens mij gaan we nog veel zien en beleven deze week.
Zelf had deze juf bedacht dat het wel leuk zou zijn om over de wilde dieren te werken die op onze aarde rondlopen . Daarom heb ik  letters getekend, die de leerlingen mochten  inkleuren. Maar dan ook wel met patronen van de huiden van wilde dieren .
Dus eerst maar eens gekeken, welke dieren we kenden. Nou dat waren er een boel hoor:
slang, olifant, haai, dolfijn, leeuw, panter, tijger, giraf, schildpad, zebra, luipaard, koala, kangoeroe, panda, papegaai, vissen.
Ze gingen meteen aan de slag met hun letter. Op het raam is nu te lezen wat voor woorden we gemaakt hebben.
 
Morgen mogen ze, als ze dat willen een knuffel meenemen, moet dan wel een wild dier zijn!
Ook boeken met verhalen over wilde dieren, plaatjes, kleine beestjes enz.  zijn deze en volgende week meer dan welkom in de klas!
Zomaar even een foto : zo ziet mijn keukentafel er op dit moment uit, dus nog maar even aan de slag. . . .
 
 
 
 
 
 

1 opmerking:

  1. Haha geweldige blog vandaag! Wat een goed idee om kinderboekenweek (hallo wereld) en dierendag (wilde dieren) te combineren!! Hopelijk is je keukentafel inmiddels weer leeg? ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een bericht achterlaat!